På programmet efter provningen var ett besök på Rotkäppchen. Många som besökt Eltville i Rheingau har sett skylten med MM som betyder just Michael Müller. Ett av varumärkena i Rotkäppchenfamiljen. Alla deltagare var synnerligen imponerade av effektiviteten i produktionsapparaten.
Det canadensiska whiskeybolaget Seagrams köpte det tyska varumärket Mumm, som sedan köpte Michael Müller. På 1990-talet köpte sedan Rotkäppchen bubbelverksamheten från Seagrams. På M M i Eltville tillverkas såväl Mumm som MM och Rotkäppchen. Nyligen har de även köpt Prosecco Ruggeri.
Lastbilar kom in från främst Spanien och Italien med basvin för tillverkningen. Här är det bara Charmat eller tankmetoden som gäller. Det var instoppat tankar överallt där det gick att få in tankar.
Produktionsapparaten var imponerande med hög grad av automation.
Det är rörelseoskärpa för flaskorna förflyttade sig snabbt. Kapaciteten var 30 000 flaskor per timme. Rotkäppchen har 55,2% av den tyska bubbelmarknaden. Det dricks nästal allt av tyskarna själva, för bara 0,2% går på export.
Rotkäppchen äger även Geldermann, som gör bubbel med klassisk metod. Dock har de inga marker själva utan allt importeras från Frankrike.
Chefsvinmakaren hade uppfattningen att det går precis lika bra att lagra vin på tank som på flaska. Det enda är att, man måste blockera en tank under mycket lång tid, vilket gör metoden mindre lämolig för långlagring.
Vi fick prova Ruggeri, ofiltrerad råbubbel, två lokaltillverkade Mumm och Rotkäppchen samt två Geldermann brut och le grand brut. Det var en samstämd uppfattning att produktionsapparatens automatisering var imponerande och produkterna var inte så dumma med tanke på priset.